teks

^_^ ..
apa yang ditaip ini sebagai sebuah perkongsian dan buat bacaan siapa yang sudi ^_^ ..
sekadar ruang menulis dari lubuk hati ^_^ penulis, berimaginasi sendiri dan diluahkan dalam bentuk cerita. terima kasih pada yang sudi membaca. semuanya hanyalah taipan jari jemari penulis blog hijau ^_^ ini...


PsssStt ; buat yg sudi follow
jgn lupa tinggalkan link pada shoutbox ya ^_^
nanti boleh saya jenguk sana pula..

Followers

Saturday 16 June 2012

bahagian kasih... (1)

Ya Allah kau tabahkan hati aku, pada siapa lagi tempat utuk mengadu Ya Allah hanya engkau Yang Maha Mengatahui dan Maha Pengampun…” humaira’ masih berteleku di tikar sembahyang, terasa badannya letih dan lesu untuk bangun. Air matanya tidak berhenti mengalir bagai banjir yang melimpah. Ketika dirinya terasa kosong, berada di dalam bungkusan telekung sembahyang ini benar mendamaikan jiwanya , setelah menunaikan solat fardhu zohor dia masih diam di tikar sejadah sehinggalah asar pula mengambil waktu.

“Ya Allah kau bantulah aku, Ya Allah aku hanya punya dia seorang yang membuatkan aku berjuang hingga kini. Jika dia adalah pilihanMu untuk kembali padaMU ya Allah, aku mohon kau berikan aku kekuatan semoga aku tergolong di kalagan orang yang sabar, Kau berilah aku petunjuk…”

Doa yang tak putus dari bibir mahupun di hati humaira’, apa lagi yang dia harapkan selain keajaiban, melihat orang tersayang terbaring kaku tidak bergerak. Permintaan nenda yang membuat dirinya semakin terkilan, dia hanya manusia biasa benci dan marah itu ada, bukan tiada kasih mahupun kasihan tetapi di antara dua nyawa itu salah satunya adalah nyawanya.

“Humaira’ selamatkan danial, tolonglah humaira’ nenek rayu humaira’…” masih terngiang-ngiang suara datin sharifah memohon padanya, tetapi apa yang dipohon itu umpama menghiris belati di tangkai jantungnya sendiri.

‘Sampai hati nenek, nenek minta nyawa harith dari humaira’…’ kata-kata itu hanya terbit dari hati humaira’. Lidahnya kelu, tidak menyangka neneknya meminta dia bersetuju untuk memberikan organ harith kepada danial.

Harith adik kandungnya yang ditatang sedari kecil sendirian tanpa sesiapa di sisi setelah kematian ibunya, tetapi sekarang dengan mudah mereka meminta sesuatu yang berharga darinya. Humaira’ mengerti dan jelas dengan perkara sebenar, peluang untuk haris sedar amat tipis kemalangan yang di alami harith dan danial amat serius, pendarahan yang berlaku pada otak harith masih belum berjenti, danial pula kehilangan banyak darah dan hatinya hancur memerlukan hati yang baru, dan sekarang harith yang menjadi cagarannya.

Humaira’, danial pun adik kamu, kamu tak sayang dia…?” datin sharifah masih belum berhenti memujuknya. Hatinya juga remuk melihat kedua cucunya begitu, tetapi apakan daya dia untuk menolong kedua cucunya itu.

‘tapi danial hanya adik sebapa humaira’, baru sebulan bertemu dan berkenalan setelah 18 tahun’ berejauhan, hati humaira’ masih menidakkan. Dibiarkan badannya digoncang datin sharifah. Kakinya sudah tidak kuat untuk berdiri. Dia tidak memberi kata putus sehinggalah kini berada di surau sendirian, masih mencari kekuatan untuk dirinya menghadapi kemungkinan yang berlaku.

********************

“Danial, sarapan...” humaira’ meletakkan dulang yang berisi bubur di sebelah katil danial. Adiknya itu masih terbaring dengan mata tertutup.

“jangan lupa makan ubat,” ujar humaira’ perlahan dia membiarkan danial sendirian.

Tup! Sebaik saja telinga danial mendengar daun pintu biliknya di tutup, dia membuka matanya. Entah kenapa dia tidak dapat memandang wajah humaira’, wajah kakak sebapanya itu sentiasa muram semenjak kemalangan yang berlaku, padahal dulu kakaknya itu seorang yang ceria, pandai berjenaka dan sukamenyakat.

“harith…” danial mengeluh perlahan teringat pada lelaki yang sudah di anggap abang kembarnya.

“waahh tak sangka danial ada abang, kita jadi kembarlah, danial adik dan harith abanglah sebab danial muda dari harith, heheee..”

Harith hanya tersenyum dengan wajah yang mirip papa mereka, danial sedikit cemburu tapi bahagia kerana sekarang dia tahu dia bukan anak tunggal dan tidak sendirian lagi.

Watak harith yang agak pendiam dan pemalu, danial pula peramah, dan humaira’ sesekali danial terkesan sikap kakak yang baru dikenalinya itu dirasakan berlainan sekali, sikap humaira’ penuh jenaka tetapi hanya jika harith ada, jika di hadapannya, humaira’ hanya meyapa sepatah dua kata. Tapi bagi danial mungkin humaira’ memerlukan masa untuk menerima berita yang dia sendiri terkejut, tidak sangka rupanya papa mempunyai isteri lain dan yang tidak di sangka dia merupakan anak kepada isteri kedua bermakna papa meninggalkan isteri pertama dan anak-anaknya. Dia tidak tahu mengapa, nendanya hanya bercerita itu adalah silapnya yang tidak merestui papa berkahwin dengan gadis bukan pilihannya sehinggalah papanya berkahwin dengan mama.

“mama… kenapa orang yang danial sayang cepat tinggalkan danial…” hatinya berbisik.

Jarinya meluncur menggosok balutan di dadanya. Dia sendiri tidak pasti apa yang berlaku sebenarnya, yang dia ingat dia terbaring di sebelah harith yang sudah tidak bergerak, dia nampak tayar basikal yang berpusing dan sebuah kereta hitam meluncur laju. Sedar sahaja dia sudah terbaring di biliknya, dari nenda dia tahu hampir dua minggu dia tidak sedarkan diri, dan nendanya membawa dia pulang untuk di rawat di rumah sahaja,

“sabar ya danial, allah lebih sayang abang harith…” kata-kata itu sudah cukup untuk danial meraung sendiri. Kehilangan yang tiba-tiba itu menyengat tangkai hatinya.

Petang kejadian dia dan harith sedang berbasikal di taman rekreasi. Masih dia ingat ucapan harith petang itu tetapi tidak pula dia menyagka itu adalah kata pesanan yang terakhir.

“neil, kak humaira’ tu sebenarnya baik, tapi mungkin dia terkejut dengan kedatangan nenek dan juga kehadiran danial, kamu tahukan kami dah lama tidak jumpa papa, tidak tahu mana hilangnya papa, tiba-tiba keluarga papa datang mendadak begini, mengaku kami cucu mereka, kami terkejut…”

“Neil faham…”

“dan lagi neil, abang harap neil lindunglah kak humaira’ dia dah banyak berkorban untuk abang semenjak kematian ummi…”

“kak humaira’ kakak neil, darah daging neil juga… neil teruja bila nenek cakap neil ada adik beradik, neil faham, neil juga terkejut dengan berita ni…”

“tentu ada hikamah di setiap apa yang berlaku…” sambung harith… wajah danial di pandang, "tak sangka dah tua macam ni dapat adik kembar” seloroh harith…

mereka sama-sama ketawa mengingat umur masing-masing sudah memasuki usia 18 tahun.

kenangan hari tu bermain di fikiran danial.

"maaf kan neil kak, kakak kehilangan adik yang paling kakak sayang, neil tahu. neil juga sayang harith dan neil juga sayang kakak." bisisknya perlahan.

****************************

setiap hari di sinilah humaira duduk sendirian di atas batu besar yang menghadap laut membiru, di temani anak kecil yang merupakan anak pembantu rumah nendanya. dia benar sepi semenjak harith tiada, hatinya sedikit demi sedikit telah merelakan pemergian itu, tidak ingin meratapi dengan apa yang terjadi dengan menambahkan kesan buruk pada diri sendiri, dia mula mengarahkan hati dan fikirannya ke arah yang positif, sekarang dia memahami sikap harith yang sentiasa berfikiran positif.

'kita terima sesuatu yang terjadi dengan lapang hati dan percaya pasti ada hikmah yang tersembunyi di berikan Allah,' baris kata yang sering di tuturkan harith.

sekarang dia cuba menerapkan untuk dirinya sendiri pula.

"assalamualaikum, humaira'.."

lamunan humiara' terputus, suara garau yang menyapanya dari belakang mengejutkan humaira'. lambat sekali mulutnya menjawab salam.

"waalaikumussalam.." perlahan sekali dia menjawab.

Humaira' memalingkan wajahnya kepada empunya suara, wajah yang sudah lama tidak di tatap semenjak nendanya mengambil mereka adik beradik untuk tinggal bersama.

"humaira' apa khabar?..."





terime kasih sudi baca.. dan sudi-sudi la komen..

0 budak comel dah komen:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...