teks

^_^ ..
apa yang ditaip ini sebagai sebuah perkongsian dan buat bacaan siapa yang sudi ^_^ ..
sekadar ruang menulis dari lubuk hati ^_^ penulis, berimaginasi sendiri dan diluahkan dalam bentuk cerita. terima kasih pada yang sudi membaca. semuanya hanyalah taipan jari jemari penulis blog hijau ^_^ ini...


PsssStt ; buat yg sudi follow
jgn lupa tinggalkan link pada shoutbox ya ^_^
nanti boleh saya jenguk sana pula..

Followers

Monday 25 June 2012

bahagian kasih (3) akhir

“Maira… maira…” kalthom berlari-lari anak memanjat anak tangga. Sambil mulutnya melaung kuat nama maira. Tadi selepas dia dia solat isya’ barulah dia keluar menjenguk cucu datin sharifah. Humaira’ gadis yang baik tidak pernah menyusahkannya. Segalanya dia ingin lakukan sendiri. Sebaik dia menjenguk ke dapur niat hatinya ingin membuat sedikit sup. Saira merengek meminta di renehkan sup sayur. Dicari lebihan bahan yang dibuat sup siang tadi sedikit udang kering yang di tumbuk siap dengan ikan bilis luak sedikit. Selain darinya hanya humiara’ yang memasak .
“masak? Bubur? Danial?” kalthom terfikit sesuatu. “maira’…” mulutnya tak dapat di tahan untuk melaung nama cucu majikannya itu. Termengah-mengah dia berlari naik anak tangga menuju ke bilik danial yang berada di hujung.
“Maira’ ..”
Humaira’ dan danial saling berpandangan. Hairan dengan suara pembantu rumah mereka yang kedengaran nyaring di luar.
Danial menyambut huluran sudu humaira’. Di cicip sedikit bubur yang masih berasap itu.
“akak lupa nak rasa tadi dah cukup rasa ke tidak. Ok tak?” ringan mulut humaira’ bertanya.
“apa yang akak buat semuanya sedap…” ujar danial senang.
“Tadi nenda call katanya malam ni dia bermalam di rumah mak usu. Esok pagi baru dia balik.”
“tak apa. Akak kan ada danial dengan mak tom takkan kena tangkap khalwatnya…” dia berseloroh, satu cubitan halus di terimanya.
“main-main lagi…”
Danial tersenyum mendengar patah kata humaira rasanya malam ini. Bicara dari humaira’ agak panjang dari malam-malam yang lepas.
“akak dah makan belum?” tangannya lincah menyedok bubr dan di suakan lagi satu sudu penuh bubur ke mulutnya.
“Nanti akak makan dengan mak tom. Akak nak tengok danial makan dulu
Belum pun sempat dia menelan bubur yang ada di mulutnya, tekaknya terasa lain. Tanpa sengaja dia meluahkan bubur yang ada di mulutnya dan hampir terkena humaira’.
“kenapa?” terkejut humaira’ dengan perlakuan danial.
Danial memegang tekak dia ingin mengatakan sesuatu tetapi yang keluar hanya bunyi batuknya.
“uhuk! Uhuk!”
“neil?” humaira’ cemas. Kenapa? Apa yang tak kena. Bermacam persoalan bermain di fikiran humaira’.
“mak tom!”
“humaira’! “ suara mereka kedengaran serentak.
Mak tom terdorong ke depan apabila sebaik sahaja dia memegang tombol pintu. Daun pintu itu sudah di tarik dahulu.
“mak tom tolong mak tom. Kenapa dengan danial? Mak tom.” Humaira bersuara cemas tangannya pantas menarik mak tom kea rah danial yang sedang tercungap batuk di meja rehat berhampiran balkoni luar.
“ya Allah… mak tom hanya mampu mengusap-ngusap belakang danial yang sedang terbatuk. nafasnya kelihatan tercungap.
“maira… banyak mana danial makan bubur ni tadi?” soalan mak tom tidak di jawab. Gadis itu itu sedang berfikir apa yang terjadi? Kenapa dengan buburnya.
“maira…”
Melihat gadis itu seperti tercengang dia tahu gadis itu tidak sedar apa yang terjadi.
“maira’. Danial alah dengan udang. tadi maira ada guna bahan kisar yang mak tom tinggal kat dapur?” soalnya.
“ada” jawab maira sepatah masih keliru.
kalthom menarik nafas perlahan. “salah mak tom biarkan bahan kisar tak bersimpan. Tadi mak tom kisar udang kering dengan bilis sekali. Danial alah udang.”
“maira tak tahu dalam tu ada udang…” ujar maira perlahan.
“iyaa.. maira tak tahu. Salah mak tom tak khabarkan pada kamu dan tidak simpan dahulu tadi.” Tangannya masih mengusap-ngusap belakang cucu lelaki majikannya itu.
“neil.. maaf kakak tak tahu…” humaira turut mengusap-belakang danial. Dia duduk berhadapan dengan pemuda itu.
Danial menggelang-gelangkan kepalanya. Dadanya terasa sempit. Tekaknya pula teras gatal. Menyebabkan batuknya semakin keras. Air matanya mengalir menahan sakit. Setitis air mata danial jatuh tapi humaira sudah berjujuran membasahi pipinya. Rasa bimbang membalut hatinya.
“maafkan kakak…” humaira mengusap-ngusap dada danial.
Denial cuba menahan batuk. Nafasnya ditarik perlahan. Nasib dia hanya sempat mencicip sedikit sahaja bubur itu.
Kalthom keluar dari bilik denial dengan tergesa-gesa. Humaira’ pula hanya terkaku menghadap denial. Air matanya masih belum putus mengalir. Melihat denial menahan batuk. Sambil tangannya menekan dada.
Rupanya mak tom pergi mendapatkan ubat yang biasa denial makan apabila dia mengalami alergi. Tapi humaira’ tidak berpuas hati dengan hanya memakan ubat semata.
Malam itu humaira’ tidak lena tidur. Setiap kali denial berkalih dia terkejut. kepalanya dipanggung di tepi katil denial. Sesekali terdengar batuk kecil. Dia ingin mereka ke klinik. Tetapi denial tidak ingin. Katanya sejam dua dia akan baik.
“jangan degil denial!” nada suaranya tinggi tanpa sedar. Tanpa menunggu kata putus dari sesiapa dia telah menelefon teksi.
Mujur sahaja ada klinik hanya berhampiran. Tidak mengambil masa yang lama untuk mereka pergi dan pulang. Humaira’ melepaskan nafasnya perlahan tidak mahu menganggu tidur denial. Selepas menerima satu suntikan. Batuk denial berkurang dan sekarang sedang tidur dengan pulas.
“akak… kak maira…” sayup kedengaran suara menyebut namanya. Humaira’ mencari-cari kelibat pemanggil dalam samar bayangan dia nampak susuk tubuh sedang berhadapan dengannya.
“kak maira…” kali ini teras bahunya disentuh. Dia terperanjat bingkas dia bangun, fikirannya teringat kepada denial.
“kenapa? Denial rasa sakit lagi.” Wajahnya menunjukkan yang dia cemas sekali tangannya pantas di letakkan ke dahi denial. pemuda itu tersenyum.
“kak…kenapa tidur kat bawah nanti lenguh badan tu…” ujar denial.
“denial ok tak ni?” humaira’ masih belum berpuas hati dia bimbang. Tadi doktor ada berpesan yang antibodi denial lemah. Dia perlu rehat yang cukup atau dia akan mengalami kesan sampingan yang teruk. Seperti alergi, sebetulnya denial sudah bebas dari alergi makanan laut tetapi di sebabkan badannya masih lemah dia mudah di hinggap sakit.
“neil ok kak… akak ni.. neil bukan budak-budak lagi.. kenapa akak tak tidur di bilik akak je. Nanti kalau neil mahukan apa-apa neil panggil.”
Humaira’ diam. Kening Denial terangkat, ‘aku salah cakapkah?’ desis hati denial.
“akak cuma bimbang…” terluah kata dari bibir humaira’.
Denial senyum, bibirnya bergetar mahu mengucapkan kata, “neil minta maaf..maaf atas apa yang terjadi.” kata yang di simpan sekian lama terluah bersama air mata.
Humaira’ tak terkata. Lidahnya kelu. Dia faham maksud denial. dia cuba tersenyum.
“neil tak salah apa-apa. Segala yang terjadi bukan salah sesiapapun. Sudah suratan takdirkan. Akak pun nak minta maaf, akak tak nak ulang kesalahan tadi.”
Denial menggelangkan kepala sekarang dia sudah bersandar di kepala katil humaira’ pula sudah berada di sisi katil.
“akak tak sengajakan…” ujar denial. “akak… denial boleh jadi adik akak?” soalnya tulus seperti anak kecil.
“denial memang adik kakak. Denial anak papa akak,” Humaira’ meramas tangan denial. “maaf kalau akak bersikap dingin. Kakak minta maaf. Kakak sayang sangat dengan harith. Dia hidup kakak. Akak tak dapat lupakan dia” Humaira’ menafas perlahan. Denial diam mendengar tutur kata humaira’ dia tidak pernah mendengar cerita sebenar dari keduanya.
“selapas papa pergi meninggalkan kami, harith masih dalam kandungan. Papa pergi setelah mengabarkan berita yang dia sudah berkahwin lain. Ummi membesarkan kami dengan tulang empat keratnya. Dan papa terus hilang begitu. Selepas beberapa tahun ummi pula yang pergi. Harith tumbuh menjadi anak lelaki yang pendiam. Akak jaga harith sebagaimana amanah arwah ummi. Bahagia harith adalah hidup akak. Tetapi bila perkara ini terjadi akak tak dapat terima.” Aiar mata humaira mengalir laju. Tetapi hatinya sedikit ringan apabila perasaan itu diluahkan.
“tapi akak redha. Tiap yang hidup akan mati. Dan setiap yang kita sayang adalah milik Allah yang diberi pinjam untuk kita.” Humaira’ cuba tersenyum.
“dan abang haikal?” soal denial.
“abang haikal dah lama kenal keluarga akak. Emak dia banyak membantu kami adik beradik.”
Denial tersenyum, “tadi…” dia teragak ingin memberitahu sesuatu.
“Apa dia?”
“tadi… sebenarnya abang haikal cakap nak datang dengan mak ayahnya esok”
“ha?” humiara’ sedikit terkejut. Dia tidak tahu menahu tentang hal esok. Haikal tidak pula berpesan apa-apa mana tidaknya jika dia asyik berkepit dengan denial siang tadi, sampai diri humaira’ seperti bayang saja.
“tadi abang haikal yang bagitahu. Kira esok dia nak datang merisik dan bertuang. Katanya nak buat kecil-kecilan. Nenek pun dah tahu. Dia keluar malam ni pun sekali nak menempah barang-barang untuk esok.”
“kenapa akak tak tahu? Eh macam mana denial tahu?” humaira’ kehairanan.
“denial bakal jadi wali akakkan, denial tahulah…” ujar denial.
“wali?” humaira’ sedikit terkesan. Wali, sepatutnya harith yang memegang title itu.
Denial Nampak perubahan yang ada di wajah humaira’. “belumpun sempat denial nak kenal kasih seorang kakak tiba-tiba dah nak di bawa lari orang.”
“akak tak lari ke manalah. Kasih akak pun dah di bawa pergi harith.” Ujarnya perlahan.
Denial senyum, “habis abang haikal macam mana? Kasih untuknya dah di bawa lari…”
“kasih untuk abang haikal dah lama akak simpan dalam istikharah.” Humaira’ tersenyum. Dan menyambung, “masih ada bahagian kasih akak yang belum terisi. Sebenarnya sudah terisi tapi mungkin empunya yang diberi belum tahu.”
Dahi denial berkeut tanda dia tidak memahami. “akak sayang denial. sekarang akak hanya ada denial untuk akak berikan kasih yang ada.”
“terima kasih kak.”
“jangan takutkan kakak lagi macam tadi.” Air mata humaira’ gugur lagi.
“kak… dahlah. Esok mak ayah abang haikal nak datang tengok bakal menantu nanti tak terjumpa pula. Nanti yang mereka jumpa mak panda pula…”
“mak panda?” humiara’ tidak mengerti.
“iyalah kakau akak tak pergi tidur sekarang. Nanti mata akak tu hitam macam panda tak cukup tidur,” denial sudah ketawa mengekek dengan kata-katanya sendiri.
Humiara’ sudah menerik muncung. mulutnya terheyok nak marah tapi di depannya ini pesakit. ‘sabarlah adik aku ni. Ini sakit, kalau sihat apa lagi yang dia samakan aku,’ hati humaira’ bermonolog.
Tiba-tiba humaira terfikir sesuatu, “tak perlulah diorang datang esok. Nanti akak call abang haikal balik beritahu dia yang denial tak sihat. Buat pertemuan tu hari lain.”
“apa pula akak ni, neil dah sihat la…”
“hishh jangan degil. Tak apa, akak kenal mak ayah abang haikal nanti aka call sendiri.”
“akak takut kena kawin ya…” usik denial. “akak jangan tangguh-tangguh. Abang haikal tu mesti ramai peminat.”
“jangan mengarut…” humaira’ tidak dapat menahan dirinya satu cubitan dia hadiahkan kepada denial.
“aduh! Akak ni… mengadukan kat abang haikal panda dia ni garang. Malu tapi mahu…” denial semakin berani mengusik.
Humaira’ menggetap bibr geram diusik begitu kali bukan cubitan tapi sepit ketamm yang dia hadiahkan.
“haha..aa.. “ dalam sakit di cubit danial tetap ketawa. Senag hati melihat wajah humaira’ yang merah.
*****************
Tit! tit! Bunyi meseg masuk membuatkan bibir humiara’ tersenyum. Cincin yang tersarung di jari di renung. Segalanya berlaku dengan cepat. Tanpa perlu dia membuak mulut. Apa yang dia tahu semua sudah di atur dan di sepakati. Mesej yang di teriam jelas terpampang nama penghantar.
Haikal : “assalamualaikum, tadi humaira’ ke mana? Ummi cakap bukan humaira’ yang keluar.”
Humaira’ : humaira la keluar tadi.” Humiara membalas.
Tit! Tit!
Butang open di tekan.
Haikal: “ingatkan humaira’ kirimkan panda untuk gantikan tempat humaira’ tadi.”
“panda?... huh?” humaira’ membiarkan mesej itu tidak berbalas.
‘Parah aku dapat bakal suami satu kepala dengan adik ni…’ desis hati humaira’. Matanya di lemparkan ke luar tingkap. Hatinya seakan dipanggil. Dan ingatannya diketuk.
“Harith semoga kau berada dikalangan orang yang beriman, adik. Akak redha atas pemergianmu sesungguhnya Allah lebih menyayangimu.”
Humaira’ mengukir senyum untuk dirinya sendiri.
"akak akan kuat di sini bahagian kasih yang telah akak berikan tidak akan padam."

terime kasih sudi baca.. dan sudi-sudi la komen..

0 budak comel dah komen:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...